Test SON-R dla dzieci w wieku od 2,5 do 7 lat – ważne badanie, które możesz wykonać w moim gabinecie. Test ten przeznaczony jest do mierzenia poziomu funkcji intelektualnych, stanowiących podłoże do nauki mowy i czytania, dzięki niemu łatwo określić obszar problemu dziecka w nabywaniu systemu językowego i ustalić program terapii, skierowany do dzieci od 2,5 do 7 roku życia, u których rozwój mowy nie przebiega prawidłowo lub mających kłopoty w nauce czytania.
Autorzy: Snijders-Oomen, Peter Tellegen, Marjolijn Winkel, Barbara Wijnberg-Williams, Jaap Laros
Procedura:
- badanie indywidualne;
- bez ograniczenia czasu;
- liczba zadań, jakie dziecko otrzymuje, zależy od odnoszonych sukcesów i porażek;
- czas badania jest bardzo zróżnicowany – przeciętnie wynosi około 90min.
Użytkownicy testu: Psychologowie, Logopedzi (wymagany dyplom)
Opis:
- Test SON-R składa się z 6 podtestów warunkujących uczenie się języka mówionego i pisanego;
- pozwala na dokonanie diagnozy preferencji zadań prawopółkulowych i lewopółkulowych;
- pozwala obliczyć wiek rozwojowy dziecka dla każdej funkcji oraz iloraz inteligencji;
- umożliwia określenie postępów dziecka po roku terapii.
Test SON jest narzędziem pozwalającym obliczyć wiek umysłowy 5 funkcji psychicznych oraz II ( Iloraz Inteligencji) w grupie dzieci mówiących oraz w grupie dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Badanie każdej sfery rozpoczyna się od zadań przeznaczonych dla dzieci dwuletnich, co daje możliwość sprawdzenia funkcjonowania dziecka od 24 m. życia.
Test SON-R bada następujące funkcje poznawcze:
1) umiejętność dokonywania kategoryzacji
2) analizę i syntezę wzrokową na materiale atematycznym (symbolicznym)
3) analizę i syntezę wzrokową na materiale tematycznym
4) koncentrację i pamięć bezpośrednią
5) grafopercepcję
RODZAJE ZADAŃ W TEŚCIE:
KATEGORYZACJE
Zadanie wymagające przetwarzania symultanicznego i sekwencyjnego (działanie prawej i lewej półkuli mózgu). Pozwala zbadać:
- gotowość do uczenia się pojęć językowych,
- umiejętność dostrzegania cech wspólnych,
- umiejętność dostrzegania cech różnicujących,
- poziom rozumowania przez analogię,
- umiejętność dokonywania transferu wiedzy,
- umiejętność dokonywania transferu sposobów rozwiązywania zadań.
Umiejętność dokonywania kategoryzacji jest ważnym wymiarem poziomu intelektualnego oraz podstawą uczenia się reguł społecznych i językowych.
ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA NA MATERIALE ATEMATYCZNYM (AiSA)
Zadanie wymagające sekwencyjnego przetwarzania (lewa półkula mózgu). Pozwala sprawdzić:
- umiejętność linearnego uporządkowania,
- percepcję materiału symbolicznego (atematycznego) linearnie i sekwencyjnie prezentowanie go,
- porządkowanie od lewej do prawej, naśladownictwo.
ANALIZA I SYNTEZA WZROKOWA NA MATERIALE TEMATYCZNYM (AiST)
Zadanie wymagające przetwarzania symultanicznego (prawa półkula). Pozwala określić:
- poziom umiejętności naśladownictwa,
- poziom koncentracji wzrokowo- ruchowej,
- różnice w dokonywaniu syntezy różnorodnego materiału (użycie ramki, jej brak, skośne cięcia).
KONCENTRACJA I PAMIĘĆ BEZPOŚREDNI
Zadanie wymagające sterowania własna uwagą. Pozwala określić:
- poziom koncentracji,
- rozumienie instrukcji niewerbalnej,
- uwagę,
- pamięć bezpośrednią,
- umiejętność samodzielnego poszukiwania sposobów rozwiązywania zadania.
GRAFOPERCEPCJA
Zadanie wymagające naśladownictwa i współdziałania oraz wykonywania sekwencyjnych ruchów precyzyjnych (lewa półkula mózgu). Pozwala zbadać:
- naśladowanie ruchów – wyznaczające gotowość do naśladowania mowy,
- koordynację wzrokowo- ruchową,
- percepcję wzrokową,
- sprawność manualną.
Niskie wyniki podtestu AiSA w stosunku do podtekstu AiST wskazują na:
- trudności w powtarzaniu materiału symbolicznego,
- trudności w porządkowaniu linearnym,
- trudności w naśladowaniu wzorów sekwencyjnych,
- przewagę przetwarzania prawopółkulowego.
Niskie wyniki w podtekście GRAFOPERCEPCJA przede wszystkim wskazują na:
- głębokie trudności naśladowania sekwencyjnych ruchów, co oznacza kłopoty w uruchamianiu aktywności lewej półkuli mózgu.
Ponieważ wyniki uzyskane w każdym z podtekstów przeliczane są na wiek umysłowy, można zobaczyć poziom funkcji poznawczych rozwojowo i dostosować program oddziaływań terapeutycznych do indywidualnego profilu dziecka.
Normy:
dla dzieci w wieku 2,5-7 (próby międzynarodowe).
Zastosowanie:
- w praktyce psychologicznej do diagnozy intelektu,
- w praktyce logopedycznej do określenia preferencji prawo-lewo półkulowych,
- skala jest szczególnie przydatna do badania dzieci, z którymi kontakt werbalny jest utrudniony lub niemożliwy, nie wymaga bowiem od nich ani używania, ani rozumienia mowy.
Informacje pobrane ze strony:
http://www.logopedia.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=981&Itemid=72